יום חמישי, 17 ביוני 2010

שאול הקמצן.

אסתר הבת של שאול הספר מקללת אותו כל הזמן.
היא ממררת לו את החיים כמו טרקטור שעושה רעש איום ונורא .
כבר כמה פעמים בזמן האחרון הוא אמר לי שלא משתלם לו להמשיך לחיות והוא רוצה למות כי החיים שלו מאד קשים ומאד משעממים ואשתו לונה כל הזמן בצד של אסתר.

לשאול יש מספרה מאחורי שוק הכרמל הוא מספר שם מאז שהימים בתל אביב היו ימים של זהב . לידו עמדה המכבסה של אדון מרטין שקילל את כולם , בית קפה קלמן כשר לארוחות בוקר , סנדלרייה ברקוביץ ובנו וזהו.

אסתר גמרה בקושי קורס לחשבונאות במכללה ברמת גן , היא נשואה לנתן מנסור שלומד גם הוא במכללה ראית חשבון , נתן עסוק שנתיים בבחינות הגמר הוא לא כל כך מצליח לסיים אותם .

בכל שבת אחרי ארוחת הצהרים נתן משחק עם שאול שח מט ואסתר מאד כועסת ומקללת אותם . נתן לא שם לב ולא מתרגש גם שאול לא כל כך שם לב ולא מתרגש, השותפות הזאת כמובן מקפיצה את אסתר עד לב השמים והיא עושה מהומות ומשליכה עליהם כל מיני דברים.

יום אחד באמצע ריב מאד קולני צלצל הפעמון, בדלת עמד שוטר שביקש
לתת להם קנס על הפרעה לשכנים, אסתר עשתה לו חנדעלך והבליטה את החזה והשוטר שהוא רק בן אדם נמלח בדעתו ורק הזהיר, לאסתר כנראה יש איזה בעיה בראש , כשהיא בעבודה היא מתנהגת מאד אצילי ומאד מנומס ורק כשהיא מגיעה הביתה היא מתחילה להתנהג כמו חיה.

שאול אמר לי פעם :
מר אייל תעשה טובה אולי אתה מכיר אנשים, אולי יש איזה מישהו שיכול לעזור לה אמרתי לו יש פסיכולוג שהעבודה שלו זה להרגיע אנשים, הוא אמר לי לא יודע, אולי איזה רב אולי איזה גרוזיני זקן שיש לו סגולות, סיפרו לי שיש באשדוד איזה אישה מרוסיה שיש לה דבק בגוף ואם אתה בא אליה כל מה שיש לך נדבק אצלה בגוף...

אמרתי לו שאול אין לך מה ללכת לכאלה אנשים הם סתם שקרנים והם גונבים כסף . הוא נשבע לי שאיזה בן דוד רחוק שכל הזמן השתעל הלך אצלה והיא לקחה לו את השיעול, אמרתי לו אני לא מכיר, אני מכיר פסיכולוג ואם אתה רוצה שהיא תשתנה היא צריכה ללכת אליו ואני יכול לסדר לך בזול .

בסוף התספורת הוא שאל אותי אם אני יכול לדבר עם לונה אשתו כי היא מאד מכבדת אותי, שאלתי את שאול מאיפה לונה מכירה אותי אז הוא אמר לי מהטלוויזיה ויש תמונה בבית שלי ושלך על ראי בכניסה, שאלתי אותו מתי הצטלמנו אז הוא אמר לי מה זה חשוב , פעם.

שאול לא מדבר עם אח שלו אפרים כבר תשע שנים, יש לאפרים חנות דגים בשכנות ביצרון והוא האח הבכור והמנהיג, פעם במסיבה משפחתית הוא החטיף לשאול סטירה בגלל שהוא דיבר על הירושה עוד לפני שאבא מת.

כשאימא של שאול מתה הוא לא בא לשבעה, הוא אמר לי איפה שרגל של אפרים דורכת אלוהים לא מביא אותי לשם ככה זה אצלנו הוא אמר, אם יש ריב זה על כל הקופה.

אמרתי לו שאול למה אתה מקשקש ,זה אח בכור ולאח הבכור סולחים. שאול הסתכל עלי לא מבין, מה זאת אומרת אפילו אשתי שהיא לא בוכרית מצדיקה אותי , אז על מה אתה מדבר .

שאול נולד בבוכרה ויש לו עוד ארבעה אחים ושתי אחיות, הוא היה הילד הפחות מוצלח והפחות מקובל ורוב הזמן הוא לא דיבר ,בילדותו הוריו היו מושיבים אותו על עץ תאנה לבדוק שלא באים נחשים , פעם אחת הוא נירדם בשמירה והגיע איזה נחש צפע לא סלחני ונכנס לתוך חדר הכביסה, אימא של שאול גילתה את הנחש והתחילה לצווח , שאול מרוב בהלה מעד ונפל מהעץ, הוא נפל על הראש ונחבל, אימא ואבא שלו לא התחשבו והיכו אותו מכות נמרצות על הפקרה בשמירה, באמצע הלילה אחרי המכות הוא התחיל להקיא ולגנוח אימא שלו אפילו לא ניגשה לבדוק אם הכל בסדר, העונש בבוכרה הוא עד המוות.

שאול כמעט לא מדבר עם אנשים. כשהם פונים ומדברים אליו הוא כועס מאד ולא מבין למה הם מפריעים לו בעבודה.

הוא נוסע באוטובוס בכל יום כבר עשרים ושלוש שנה מקרית אונו למספרה מאחורי השוק וזה לוקח לו שעה וחצי , באמצע הוא מחליף אוטובוס.
שאלתי עשרים ושלוש שנה באותו קו לא נוצרים איזה שהם יחסים ? הוא אמר לי אף מילה עם אף אחד , מה אני ידבר איתם מה איכפת לי מהם אחרי זה הם עוד ירצו כסף.

שאול לא אכל בימי חייו במסעדה,
חבל על כסף הוא אומר לי, זה סתם בזבוז שאנשים אוכלים במסעדות
וחוץ מזה אם אשתי יודעת שאני אוכל במסעדה היא תהרוג אותי.
מתי אתה אוכל ? רק בערב , אשתי עושה לי אורז עם דלעת וחתיכות עוף , ובמהלך היום ? כלום, אולי אני פותח קופסה של תירס ושותה שתי כסות תה, בדרך כלל אני לא אוכל ואם יבוא פתאום קליינט לא יפה שאני אוכל.

לפני חצי שנה לונה לקחת את שאול לתורכיה , שאול לא היה בחוץ לארץ אף פעם, נו ואיך היה ? אני שואל , כל הזמן רציתי לחזור הביתה כל דבר עולה שם כסף בשביל מה אני עובד בשביל לבזבז כסף..אמרתי לו שאול מה נשאר לך לעשות עם הכסף שאתה מרוויח , מה ? תעשה קצת חיים ונגמר , על מה אתה מדבר הוא צרח הכסף זה בשביל הילדים אנחנו העבודה שלנו זה לא לבלות ולבזבז כסף , צריך רק לדואג לילדים שלא יהיה חסר, אמרתי לו תראה את אסתר היא מקללת ומתנהגת אליך איום ונורא אז הוא אמר וחיים הבן שלי שלומד באוניברסיטה הוא לא בן אדם, הוא ישב פה בכסא ולמד ספרות כמו טטלה ועכשיו הוא מהנדס והוא לא יגיד בחיים שלו מילה רעה או קללה על אבא שלו כמו אסתר אז לו לא מגיע? הוא מקבל ציונים מאד גבוהים אז לו אני לא אתן כמה גרושים?.

את חיי הכלכלה בבית מנהלת לונה אשתו, לשאול אין מושג מה ומי קורה עם הכסף, הוא מביא בסוף כל יום את מה שהוא הרוויח ואשתו מסדרת את הכספים.

היא נותנת כל הזמן את כל הכסף לאסתר ואני לא מדבר מילה הוא לחש לי , כמה אתה מרוויח ביום? שאלתי אותו בלחש , אלוהים גדול אסור לדבר שלא ישמע מס הכנסה, אבל רק אתה ואני במספרה, מר אייל אתה יודע שאני מאד מכבד אותך אל תלחץ עלי אסור לי לדבר על זה ואם לונה תדע שאמרתי לך היא תהרוג אותי, אבל אמרת שהיא מכבדת אותי, כן נכון אבל כסף בא לפני הכבוד אסור לדבר על זה ונגמר .

שאול ולונה אוהבים מאד את אציק קלה כל פעם שהוא מופיע בטלוויזיה הם מתרווחים על הספה ובסוף כל שיר לונה בוכה ואומרת לשאול למה לא נלך לראות את ההופעה של איציק קלה ושאול אומר לה שאין לו זמן בגלל המספרה , אבל בעצם זה בגלל שהכרטיסים עולים הרבה כסף .

יום אחד שואל אותי שאול תגיד מר אייל אתה אוהב את איציק קלה אמרתי לו שאני לא מת עליו וזה לא הסגנון שמרגש אותי , הוא אמר לי חבל , שאלתי למה אז הוא אמר שהוא רוצה להזמין אותי להופעה שלו , שאלתי בעדינות שלא לפגוע מה פתאום להזמין , אז הוא אמר לי בגלל שאני אולי מכיר את איציק קלה ואולי אפשר שיעשה איזה מחיר, אמרתי לו שאול תשמע טוב אני אסדר לך ולאשתך הזמנות להופעה של איציק קלה , עוד באותו הרגע הרמתי טלפון לאשר ראובני שהוא אמרגן מאד מקובל ובקשתי ממנו שני כרטיסים של כבוד בשורה שלוש באמצע בצוותא.



אמרתי לשאול יש לך שני כרטיסי כבוד בלי כסף , הוא קפא במקומו ולא יכול היה להניע את המספריים , שאלתי אותו מה קרה אז הוא אמר לי מה אני אגיד עכשיו ללונה אחרי שאמרתי לה שאין לי זמן, מה עכשיו יש לי זמן פתאום, היא תהרוג אותי היא תחשוב שאני קמצן, אמרתי לו תגיד שאני הזמנתי אותכם ולא נעים לך, הוא אמר לי אולי שאני אתקשר ללונה ואני אזמין ככה באופן רשמי אז היא תבין ולא יהיה ריב, התקשרתי ללונה אבל לא היתה תשובה.

למחרת ההופעה שאול התקשר אלי והודה לי הוא אמר לי שאחרי ההופעה הם יצאו החוצה ועצרו באיזה מסעדה לאכול חומוס בפיתה.

באחד מערבי החג שאל אותי שאול תגיד מר אייל איפה אני קונה דולרים, שאלתי אותו למה הוא צריך דולרים אז הוא אמר לי זה טוב לחסוך בדולרים שאלתי מי אמר לך אז הוא אמר לי שמדברים ככה בטלוויזיה וחבל על כל רגע.

אמרתי לו שהכי טוב לקנות בבנק הדואר כי שם משלמים הכי פחות עמלות הוא שתק לקח את המטאטא והתחיל לטאטא בקצב הולך ומתגבר פתאום הוא עצר התקרב לאוזן שלי ולחש, תגיד מר אייל את יכול לשלם לי בדולרים, תן לי מאה דולר ואני כל פעם יוריד לך מהחשבון ככה זה יותר משתלם לך הוא אמר.

הוצאתי שטר של מאה דולר ונתתי לו הוא התחיל להזיע הוא רץ לקחת עיפרון וחתיכת נייר ורשם כשהוא חוזר בקול רם : מגיע למר אייל היקר שש תספורת בחינם והראה לי את הדף ואמר לי תחתום פה למטה שאלתי בשביל מה לחתום אז הוא אמר לי בשביל שלא תחשוב שאני מרמה אותך, חתמתי.

כשעמדתי לעזוב הוא התקרב לאוזן שלי ואמר לונה לא יודעת על זה כלום אמרתי לו את לונה לא פגשתי ולא ראיתי אף פעם אז למה שאני אגיד לה ואז הוא אמר לי ואם פתאום היא תכנס אצלך בלילה מאוחר בחלום מה תעשה לא תדבר איתה ? תדבר כמה שאתה רוצה אבל על מאה דולר אל תגיד לה מילה.

כבר ארבע שנים בוכה שאול בלילות , הלב מתכווץ לו והוא מתחנן לבורא עולם שיחזיר לו את לונה .

לונה עשתה עליו כישוף והוציאה אותו מספר הזיכרונות שלה ,
הם חיו שנים על גבי שנים ששאול מכווץ את הארנק ולא מאוורר אותו אפילו פעם אחת בחודש בשביל מצרכים קטנים וקצת חיים .


היא זרקה אותו מכל המדרגות , והוא מהבית שהוא בא לא זורקים גבר ככה סתם , יש כל מיני סידורים לפני , בבוכרה גם אם מצטברת השנאה לגבוה של מגדל איפל לא קמים והולכים יש כבוד ויש מסביב אנשים רגישים .

שאול כבר אמר לי כמה פעמים שהחיים בלי לונה זה כמו ללכת עם תחתונים רטובים , אף פעם לא מתייבש הבכי , הוא הלך לתחנה המרכזית החדשה וקנה לה סוויניר וכתב לה ברוסית שאם היא רוצה הוא ירד על הברכיים ויבקש סליחה .

לונה לא סולחת ,
כבר עברו ארבע שנים ושאול לא מוכן לשמוע על אפשרות שלונה תחייה בלעדיו , כל יום בבוקר לפני שהוא עולה לאוטובוס בקריית אונו הוא מתקשר ללונה ובוכה , רק בוכה והיא סוגרת לו את הטלפון בפרצוף.

אמרתי לו אהבה עולה כסף ואתה לא מוכן להוציא גרוש אז בגלל זה לונה עזבה אותך ולא תחזור . הוא תמיד אומר שאני לא מבין באהבה.

וככה בכל פעם שבאתי להסתפר שאול היה מקריא לי מתוך איזה פתקה מה שלונה הייתה אומרת לו והתעקש שאני אגיד לו מה הוא צריך לענות לה , והוא היה רושם ברוסית ומקריא לה בטלפון את התשובות שהכתבתי לו .

באחד הימים נלקח שאול לחדר מיון והיו צריכים לעשות לו בלי הודעה מראש ניתוח מסובך בגב , הוא נעל את המספרה ולא כתב שום שלט פשוט נעלם לחודש.

יום אחד קבלתי טלפון בשעת בוקר מוקדמת שאול אמר לי בקול של חולה קשה שהוא בבית חולים קפלן אחרי ניתוח בגב והוא מבקש שאני אבוא לבקר אותו שכולם יראו שאני מכיר אותו אולי זה יעזור לו לקבל פרוטקציה.

פניו המיוסרים של שאול כיווצו לי את הלב החיוך נשכח ממנו ושעות הוא היה שותק ובסוף פורץ בבכי קורע לב .

את הסוויניר הוא השאיר במספרה אם פתאום לונה תתחרט הוא לא יצטרך לנסוע הביתה באופן מיוחד הוא ישר יביא לה את הסוויניר .

שאול נישבע בכל היקר לו ששום אישה לא תכנס אליו הביתה שאם פתאום לונה תבוא שלא תתפוס אותו על חם .

מריה נולדה בכפר פשוט ליד סופיה , היא סעדה איזה זקן שגר ברחוב נחלת בנימין בכל פעם שעברה ליד המספרה שאול היה מזמין אותה לעשות צבע בחצי מחיר .

לפני שבוע באתי לשאול , הוא קיבל אותי עם חיוך ענק על הפנים , שאלתי מה שאול לקחת את הפרס הראשון בלוטו , לא הוא אמר תשב אני ארחץ לך את השערות ואספר .

אתה שומע מר גפן היא פתאום לקחה לי את הפיפי לפה שלה ועשתה קולות שכל הרחוב שמע , משהו מיוחד .
היא מאד ברמה הוא אמר לי , יש לה דיפלומה , שאלתי במה והוא אמר לי מה זה חשוב העיקר דיפלומה .

אחרי הפסקה של כמה דקות הוא אמר לי שזה לא יוצא מהפה שלי כי אם לונה תדע משהו היא לא תחזור לעולם .

במהלך הימים התפתחה איזה מין סוג של אהבה , מריה הייתה מגיע למספרה ומסדרת את העיתונים והוא היה מציץ עליה דרך המראה.
מידי פעם הוא היה מכבד אותה במעט קפה שנישאר לו בטרמוס , אבל זה
הייה מרגיז אותו כי כל הזמן הוא חשב שהיא רוצה לגנוב מננו כסף , הוא שינה בכל יום את המקום שבו הוא היה שם את הכסף של הקליינטים .

איך אתם מדברים שאלתי אותו , ככה כמה מילים באנגלית אני אומר לה יס יס נו נו קאם קאם ונגמר הסיפור היא מבינה הכל .

הוא סיפר לי שהיא כמו זונה כל הזמן רוצה סוקו סוקו .
ושהוא נותן לה באבי אביה , הוא אומר לי שהוא חושב שהיא משוגעת כי היא מתרחצת בשעה שלוש בבוקר וגומרת את כל המים החמים .

מידי פעם היא הייתה מבקשת ממנו לצאת לבית קפה לשתות כוס תה ולאכול חתיכת עוגה ובכל פעם שהיא ביקשה הוא אמר לה שהוא סובל על הגב והרופא אמר שלא יתאמץ ואחרי העובדה הוא צריך לחזור הביתה ולשבת עם הרגלים למעלה .

שאול סיפר לי שהוא ומריה מילאו השבוע לוטו בשותף כי היא מכשפה ומה שהיא אומרת זה נכון והיא אמרה שצריך למלות לוטו כי יש הרבה מזל באוויר , אז כל אחד נתן שלושים ושתים שקל והוא חתם והחתים אותה על הטופס .

לפני כמה ימים אני מקבל טלפון , אני לא עונה . הוא משאיר לי הודעה , מאד לא רגועה . מר גפן אני מבקש מהלב שתתקשר אלי דחוף מאד , זה דחוף אתה מוכרח להתקשר .

אחרי כמה רגעים שוב מצלצל הטלפון ושוב שאול משאיר לי הודעה .
אני חוזר אליו , אולי הוא שוב הובל לבית חולים מי יודע .

תשמע מר גפן זה סודי כמו המוסד את צריך עוד כמה דקות לנסוע לפה , יש לי משהו מאד מאד דחוף לדבר איתך .

נו טוב , אני מחליט לא לקחת סיכון ונוסע לשינקין .

כשנכנסתי שאול התנשף כמו פר הרבעה ,
הוא סגר את הדלת של המספרה ופקד עלי לשבת .
הוא רץ להדליק את המזגן כי אמרתי לו פעם אם אני מגיע והמזגן לא דולק אני לא בא יותר .

הוא ניגש אל החלון והסתכל בחוסר שקט לצדדים , הוא חזר ושלף מתוך כיס מכנסיו טופס לוטו והציג לי אותו קרוב לעיניים .

מה ? אני שואל מבודח .

יש לי פה בטופס זכייה של 25.000 שקל ,
נהדר אני אומר לו ,
איזה נהדר הוא גונח על סף עילפון . אני צריך לתת למכשפה חצי אז מה אתה אומר לי נהדר .

נו , מגיע לה חצי אני אומר הרי שלחתם בשותף .
לא שותף יוב טפו יומט הוא סינן בין שיניו, היא לא תראה גרוש המכשפה הזאת רק צרות היא עושה לי רק מסעדות ובית קפה היא רוצה.
אז מה אתה הולך לעשות עכשיו ? אני שואל .
תשמע מר גפן אני רוצה לתת לך את הטופס כאילו במתנה שהיא תחשוב שאתה שלחת ואתה תתן לי את הכסף ואני אקנה לך מתנה .
איזה מתנה תקנה לי ? שאלתי ,
מה זה משנה הוא ענה מתנה זה מתנה .

שאול אני חושב שזה לא יפה מה שאתה עושה אני מרים טיפה את הקול , אתה מרמה ולרמות זה כמו להרוג .
מה להרוג אתה שומע מה אתה אומר , אני מדבר על כמה לירות ואתה אומר לי להרוג, אתה צריך להציל אותי שאני לא אקבל עוד פעם חתך בגב ואחרי זה רפאות שעולות הרבה כסף .

שאול אני מאד אוהב אותך אבל אני לא הולך לעשות איתך שום ענייניים
אני לא מוכן לשקר ולהסתבך , תדבר עם מישהו אחר .

מר גפן אני אגיד לך מכל הלב משהו ואתה אם אתה רוצה יכול לכעוס או להיעלב , אתה לא חבר ונגמר , אתה בא הנה רק שאתה צריך תספורת וניגמר , מה זאת אומרת שאול אני משלם אני לא מבקש טובה .
משלם איזה משלם , זה כסף הכמה גרושים האלה , אני עושה עבודה מכל הלב ואחרי זה אתה הולך לחיים הטובים שלך עם אנשים מפורסמים ואני נישאר עם המכשפה והצרות שלי .

הוא הסתובב כמו סביבון הלוך חזור , פניו שטופים בזיעה .

אחרי כמה רגעים הוא נעצר ואמר
תשמע מר גפן אני אומר לך עכשיו משהו וזה סופי אם את רוצה טוב אם אתה לא רוצה אתה יכול לכעוס כמה שאתה רוצה.
מה ? אני שואל .
אני אתן לך חמש אחוז בשחור ואתה תהיה בן אדם מאושר .

לא עניתי , יצאתי כשהוא סיים את התספורת ,
אחרי חצי דקה הוא צעק לי מפתח המספרה מר גפן תלך תלך לחברים המפורסמים שלך כולם יודעים שהם קמצנים והומים זה כתוב בכל העיתונים אז אל תספר לי שטויות .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה